Imperial Glory
Napolyon dönemi, birçok kişiye kurşun askerleri hatırlatır. Devletlerin, kıran kırana en güçlü olma mücadelesi verdikleri dönemdi. O dönemi yaşamanın fırsatı Imperial Glory'de...
 
Oyun, 18.yy’nin sonuyla 19.yy’nin başında geçiyor. Bu dönem Fransız ihtilalininde yoğun olarak hissedildiği bir dönemdi. Öyleki Napolyon Buanoparte’ın İtalya’ya girmesiyle Fransa’nın etkisi tüm yarım adayı sarmıştır. İşte bu çalkantılı dönemde geçen Imperial Glory’de seçebileceğimiz 5 ırk bulunuyor. Bunlar; Birleşik Krallık, Fransa, Avusturya, Prusya ve Rusya. Hangisini seçerseniz, o ırkın aynı döneme ait, coğrafyasında oyuna başlıyorsunuz. Savaş tüm sıcaklığıyla devam etmekteydi. Askerler düşmanlarının dışında doğayla da mücadele etmek zorunda kalmışlardı. Savaş alanındaki yoğun sis yüzünden göz gözü görmüyordu. Askerler tüm zorluklara rağmen düşmana karşı vatanlarını savunmak için, ölümü hiçe sayarcasına mücadele ediyorlardı. Kurşunlar havada uçuşuyordu. Süvari birlikleri ve piyadelerle kuvvetli saldırılar yapıp düşmanı geri tepmeye çalışıyorlardı ama düşman direniyordu. Birlikler daha sonra kurşunlar saçarak arkalarındaki tepeye doğru çekilmeye başladılar. Düşman üstlerine doğru gelmeye başladı. Piyadeler tepedeki kayalıkları kendilerine siper etmişlerdi. Kayalıkların arkasında ve üstünde yerlerini almış düşmanın üstüne gelmesini bekliyorlardı. Süvari birlikleri düşmanı üstlerine çekmeye çalışıyordu ve başarmıştı da. Düşman tehlikeyi yakına gelince fark etti. Ama artık çok geçti.... Piyade birlikleri kayalıkların yanında ve üstünde siper aldıkları yerlerden düşmanın üstüne kurşun yağdırmaya başlamıştı. Düşman şaşkındı. "Şimdi ne olacak?" diye düşündüler bir an ve o endişeyle bir anda geri dönüp kaçmaya başladılar. Atılan kurşunlarla çok kayıp vermişlerdi. Bunu fırsat bilen piyade ve süvari birlikleri düşmanın üstüne doğru saldırıya geçtiler. Düşman var gücüyle kaçıyordu. Çok kayıp vermişlerdi ama, belki kurtuluruz diye kaçıyorlardı. Askerler karşılarına çıkan dereden geçmeye çalışırlarken, kendilerine hızla yaklaşan süvari birlikleri bir anda aralarına dalmış ve bir çok askeri öldürmüştü. O anda yine var gücüyle mücadele etmeye başlamışlardı ama, artık tükenmek üzereydiler. Derken ani bir şey oldu, kaçan askerler ilerde kendilerine yardıma gelen atlı birliği gördüler ve ölümü göze alıp onlara doğru koşmaya başladılar. Piyade ve süvari birlikleri birden düşmanın üstüne gitmekten vazgeçmişti. Çünkü karşıdan yeni bir birlik geliyordu ve hepsi atlı yüzlerce asker vardı. Artık şartlar eşitlenmişti. Hatta düşmanın lehine dönmüştü. Çünkü yeni gelen birlikler dinçti. Kendileri ise uzun süre savaşmaktan bitkin haldeydiler. Hemen geri çekildiler. Piyadeler yakınlarda bulunan küçük bir kiliseyi ele geçirip orada siper almıştı. Diğer askerler ise kilisenin yanında kendilerine siper açmışlardı. Düşman var gücüyle üstlerine saldırmaya başlamıştı. Bu savaşı kim kazanacaktı? Birçok strateji oyununda genel olarak ilk ve orta çağ, şimdiki yaşadıgımız zaman veya gelecek zaman tema alınmıştır. Bazılarında ise ilk çağdan geleceğe kadar olan dönem kullanılmıştır. Ama neredeyse hiç kullanılmamış olan bir zaman dilimi vardı ki; işte yeni nesil strateji oyunları bu dönemi tercih etmeye başladılar.

Score Victory seçeneğini seçersek oyun 1789 yılında başlayıp 1830 yılında sonra eriyor. Eğer Total Victory seçeneğini seçecek olursak, zaman kısıtlaması bulunmuyor. Daha sonraki ekranda ise seçebileceğimiz ülkeler listeleniyor. Başta İngiltere (Great Britain) ve Fransa (France) olmak üzere, Austria, Russia ve Prussia'yı seçebiliyoruz. Seçtiğimiz ülkelerin bu sefer yanlarında tüm yönlerden potansiyelini görebiliyoruz -ki bu potansiyeller oyun içerisinde seçtiğimiz ülkenin hangi yönde daha hızlı gelişebildiğini gösteriyor bize. Bunun dışında oyunda bulunan ancak seçemediğimiz diğer ülkeler Spain, Ottoman Empire, Egypt, Two Scilies, Denmark, Portugal, Sweden, Lombardy, Piedmont, Papal State, Helvetion R., Hanover, Batavia, Saxony, Polonia, Moldavia, Morocco, Tunisia ve Tripolitania. Ülkemizi seçip oyuna girdiğimizde bizleri çok güzel bir karşılama konuşması bekliyor. Bu konuşmanın ardından karşımıza ilk olarak oyunda çok ön plana çıkartılmış olan ve sıkça kullanacağımız Research Tree (teknoloji ağacı) çıkıyor. Zaten oyuna herhangi bir teknolojik gelişmeyi yapmadan başlayamıyoruz. Bu dakikadan sonra karşımıza, stratejik harita çıkıyor -ki harita, detaylardan uzak ve sade bir şekilde çizilmiş. Haritada her ülkenin kendisini temsil eden bir işareti bulunuyor.

Military ve Commercial view olmak üzere iki ayrı harita seçeneği var. Askeri birimlerinizi harita üzerinde istediğiniz bölgeye sürükle bırak yöntemiyle hareket ettirebiliyorsunuz. Devlet yönetimi ve gelişim seçenekleri çok iyi dengelenmiş. Teknoloji ağacıyla da desteklenmiş olan devlet yönetimi ve gelişim seçenekleri çok kaliteli olmuş. Elçilik kurmaktan diğer ülkelerle olan gizli işlerin yürütülmesine, istihbarat servisinden ülkenin iç ve dış işlerine getirilen çözümlere ve hatta detaylı yönetim biçimlerine kadar her şey çok iyi düşünülmüş ve hazırlanmış. Bunlara teknoloji ağacını detaylı olarak açıklarken tamamen değineceğim. Dış ülkelerle ilişkileri o ülkeye elçilik binası kurarak, oraya yolladığınız elçiler sayesinde yapıyorsunuz. Bir bina inşa etmeden önce ise o binayı inşa etmenize imkan sağlayan gelişmeleri yapmanız gerekiyor. Stratejik harita üzerinde gelişmeleri yaparken bina ve asker üretimi sırasında bize lazım olan bazı şeyler var. Gelişmeleri yaparken sadece Research Point (Araştırma Puanı) kullanıyoruz. Bu puan bazı sebeplerle hızlı artışlar gösterebiliyor. Bina üretimi için bize altın ve odun gerekli. Askeri birim üretirken ise altın, odun, yiyecek ve belirli bir nüfus sayısı gerekiyor. Bunları karşılamadan üretimi gerçekleştiremiyoruz. Oyunda her turn'de 1 ay geçiyor. Ekranın üstünde paramız, odun, yiyecek miktarımız ve nüfusumuzu görebiliyoruz. En üst sağ tarafta ise o anda bulunduğumuz tarihi görebiliyoruz. Tarih yazan yerin hemen yanındaki harita işaretine tıklayarak, ülkenin detaylı ekonomik durumuna bakmak mümkün. Üretim için ise en alt sağda bulunan Units ve Buildings seçeneklerini kullanıyoruz. Her territory'yi tıkladığımızda aşağıda o bölgede yapmış olduğumuz binaları görebiliyoruz. Diplomasi ekranına en sağ altlarda bulunan el sıkışma işaretini tıklayarak ulaşabiliyoruz. Oyunda teknoloji ağacındaki bazı gelişmelerin ardından belirli questler çıkıyor ve bunları gerçekleştirmemiz durumunda  ödüller geliyor. Birim üretirken dikkat edilmesi gereken şeylerden biri ise üst düzey bir komutan vs. üretmeden diğer askerleri üretip, savaştıramıyoruz.

Oyunda büyük yeniliklerden birisi de savaş ekranına girip savaşları elle yönetebilmemiz. Gemi savaşı ekranında çok başarılı grafikler ve seslendirmelerle karşılaşıyoruz. Birimlerinizin özelliklerini savaş alanında istediğimiz gibi kullanabiliyor olmak da çok güzel olmuş. Kamera açılarını istediğimiz gibi ayarlayabiliyoruz. Savaşlarda birimlerinizin özelliklerine göre stratejilerinizi belirleyebilir ve bunlarla ilişkili olarak da otomatik veya elle saldırı seçeneklerini seçebilirsiniz. Yapay zeka ise kısmen gelişmiş. Özellikle, stratejik haritada oldukça sağlam. Diğer devletler akıllıca hareketlerde bulunabiliyorlar. Stratejilerini sizin ve diğer devletlerin hareketlerine göre belirliyorlar. Başka bir devletle savaşırken sizin olduğunuz bölgeye yakın topraklarda asker sayıları çok az ise ve o bölgeleri kaybetme tehlikesi varsa, size cüzi miktarlarda para teklifinde bulunabiliyorlar, dostluk, saldırmama garantisi vs. istiyorlar. Bu anlamda yapay zeka oldukça kaliteli yapılmış. Askerlerin hareketleri ise iyi animize edilmiş. Gerçekçi hareketler yapıyorlar. Etrafımızda gördüğümüz neredeyse tüm cisimleri savaş için kullanabiliyoruz. Büyük kayalıkların üstünü ve yanlarını, çevredeki küçük binaları siper olarak kullanabildiğimiz gibi, küçük çukur ve kayalıklara askerleri yatırıp siper aldırabiliyoruz. Bu sayede stratejik seçeneklerimiz artıyor. Aynı zamanda ağaçlık bölgeleri ve yüksek tepeleri de savaş içinde kullanabiliyoruz. Mesela bir topçu birliğini yüksek bir tepeye dizdiğimizde atış menzili artıyor ve bu düşmanlar için çok daha büyük bir tehlikeye teşkil ediyor. Savaş ekranında gerçekçilik adına birçok şey yapılmış. Mesela silahlı çatışmalarda ve arbedelerde savaşabilme özelliğine sahip askerler, atış menzilindeki askerlere ateş ederlerken, kendilerine iyice yaklaşmış askerlere, kılıçlarını çekip hücum ediyorlar. Ya da isterseniz bunu siz elle yaptırabiliyorsunuz.


Oyun Özellikleri
Firma         : Eidos Inc.
Türü           : Strateji
G. Tarihi   : 2007
Sürümü    : v1
   
Mac OS     : 10.4 +
islemci      :  G5/intel 1.6 GHz +
Bellek        : 512 GB
Grafik        : 128 MB
Hard Disk : 4 GB
Oyun Görselleri
mac oyunlarõ